Ik ben een groot voorstander van een duurzamer leven. Dit betekend dat ik alle aspecten van mijn leven onder de loep neem. Zomaar een paar termen die ik op internet tegenkwam zijn: emissievrij, fossielvrij, cradle-to-cradle, zelfvoorzienend, well-to-wheel en duurzaam.
In 1996 zijn de drie stappen van de Trias Energetica vastgelegd. Dit zijn vuistregels bij het duurzaam ontwerpen en bouwen van woningen. De drie stappen zijn:
Deze vuistregels zijn echter van toepassing op álle vlakken van een duurzaam leven.
Ik wil best mijn leven aanpassen aan een duurzaam principe, maar niet ten koste van alles. Binnen bepaalde randvoorwaarden ben ik echter wel bereid de nodige aanpassingen uit te voeren. De randvoorwaarden zijn:
Deze piramide is voor mij niet heilig, maar geeft een goede leidraad.
Ik hoor het ze nog steeds zeggen
Maar zo snel gaat het wel. In 2015 is het klimaatakkoord ondertekend in Parijs, en intussen is er bijna niets gebeurd. Het wordt hoog tijd dat we met z'n allen iets gaan doen. En doe je het niet voor het klimaat, doe het dan voor je portemonnee. Want jouw nieuwe levensstijl verdient zich terug.
Met deze missie worden een aantal leefregels toegelicht die je wellicht kunt navolgen. De leefregels leggen geen verplichting op, maar zijn gemaakt om bewustzijn te bevorderen van je energiegebruik.
Bedenk dan over twee jaar hoe U alles nogmaals kunt halveren
Door deze halveringsregels wordt je je hopelijk bewust waar je onnodig energie verbruikt. Dan wordt het misschien tijd om te bedenken wat je daar aan kunt doen. Ik duik hier even wat dieper op in.
Het invriezen van etenswaren is tegenwoordig een makkelijke manier om je spullen langer te bewaren. Vaak wordt echter de vriezer veel te groot gekocht, waardoor deze voller en voller wordt gestopt. Zeker in een vrieskist liggen onderin altijd dingen die eigenlijk gewoon opgegeten moeten worden.
Mijn vader zei altijd "Hoe meer bureau, hoe meer rotzooi", en dat geldt ook voor de vriezer. Een goede reden dus om een kleinere vriezer aan te schaffen. Niet langer een vriezer waar je alles maar in stopt, maar één waar efficiënt gebruik van wordt gemaakt.
Zo weinig mogelijk afval produceren, hoe pak je dat aan? Dit begint in de winkel. Koop niet allemaal los verpakte spullen, en neem een tas van thuis mee.
Daarnaast kun je afval scheiden, waardoor je eenvoudig papier, plastic en groenafval naar de juiste afvalbak kunt brengen. Door op de juiste manier het afval te scheiden help je het cradle-to-cradle principe. Hiermee help je om het afval om te zetten in grondstoffen voor de industrie.
Hiermee zorg je ervoor dat je zo weinig mogelijk restafval hebt. Terwijl er bij mij 20 jaar geleden nog iedere week een afvalbak werd opgehaald, is dat aantal nu gedaald tot vier afvalbakken per jaar.
Weinig water in de pan, want al het water moet koken; zet een deksel op de pan want dat houdt de warmte vast. Zet de warmtebron laag of uit zodra het water kookt (eieren)
Kies het juiste formaat pan (zo klein mogelijk)
Gebruik de magnetron, want die werkt efficiënt
Vlees komt van dieren die groot worden door eten van voedselgewassen die ook door de mens zouden kunnen worden gebruikt. Rundvlees is met name niet duurzaam door de productie van methaangas. Kip is met stip het meest duurzame vlees.
Energieverlies in de voedselkringloop
Ondanks dat dit een zeer kort-door-de-bocht voorbeeld is geeft het wel duidelijk aan waar het om gaat. Uit het oogpunt van energiegebruik is het eten van vlees uitermate inefficiënt.
Er zijn grote verschillen tussen de voerconversie tussen verschillend vee, maar ook binnen één soort. Kip heeft om meerdere redenen de laagste CO2-uitstoot (2,6 kg CO2) gevolgd door het varken (4,5). Rundvlees heeft de hoogste CO2 uitstoot heeft, maar Nederlands rundvlees (vleesvee: 17,0; melkvee: 8,9) is weer lager dan rundvlees uit Brazilië (43,0). Kaas scoort ook behoorlijk hoog (8,9) maar melk is heel acceptabel (1,2).
Ik ga dit jaar niet op vakantie. Tenminste, niet met het vliegtuig. Dat betekend dat ik ergens in de buurt blijf. Frankrijk, Zwitserland, Polen.
Vliegen met een gevuld vliegtuig kost per kilometer ongeveer evenveel als een gemiddelde auto met twee personen. Met vier personen in de auto ben je dus al twee keer zo voordelig uit. Het grootste verschil is dat je met de auto niet zoveel kilometers maakt als met het vliegtuig.
Kleding werd vroeger maar één keer in de week gewassen. Hooguit. Tegenwoordig worden kleren al in de was gegooid als je ze maareen uurtje hebt aangehad. Dan zijn ze "vies". Maar tussen vies en echt vies, is een groot verschil.
Behalve dat het wassen van kleding vaak niet nodig is, gaat kleding er ook van kapot. Of het verkleurd. In beide gevallen is dat een uitnodiging om weer eens nieuwe kleren te kopen, wat eigenlijk niet nodig was.
Verwarming een graadje lager scheelt 7% in verwarmingskosten
De vaatwasser hoeft niet elke dag aan, als hij nog niet vol is
Spaardouchkop verbuikt de helft van een gewone douchekop, en één derde van een stortdouch; korter douchen
De televisie gaat heel vaak s'avonds aan. Ik wil niet bepleiten om de televisie minder vaak aan te zetten. Je kunt wel een zuiniger model kopen
De meeste televisie uitzendingen zijn niet in 4K, en al helemaal niet in 8K. Dus als je toevallig niet vaak films kijkt met Blu-ray, dan volstaat een FullHD televisie prima.
Vaak koop je dingen, voordat de vorige items versleten, verouderd of op zijn; dan worden de oude items weggegooid.
Vaak koop je teveel. Dan heb je weer kastruimte (of vriezerruimte) nodig om alles op te slaan, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Ik heb nog een 125-tal bespaartips van Energieaanbieding.nl.
Ik kom nog even terug op vervoer, want dit is een heet hangijzer. Mensen vinden het heerlijk om van de vervoersmogelijkheden gebruik te maken, en dat doen ze dan ook dagelijks. Wandelen, op de fiets of met de auto.
Iemand in rust verbruikt ongeveer 90 watt per uur, of 90 Wh. Deze hoeveelheid energie zal deze persoon ook verbruiken als zij gebruik maakt van het vliegtuig, de auto of de trein. Gaat deze persoon echter lopen of fietsen (dus niet hardlopen of op een racefiets) dan wordt het verbruik zes keer zo hoog. Dat betekend dat fietsen dus wél energie kost, en die energie moet uit het voedsel gehaald worden.
Lopen en fietsen kost per uur ongeveer evenveel energie. Uiteraard is één en ander afhankelijk van hoe intensief er wordt gelopen of gefietst, de tegenwind of wind mee, en of er sprake is van een helling. In dit geval gaan ik uit van een normale snelheid, geen wind en geen helling.
De wandelaar verbruikt dan per kilometer 85 Wh extra en de fietser 17 Wh. Wanneer je een uur wandelt of fietst verbruik je ongeveer dezelfde hoeveelheid energie, namelijk 340 Wh. Omdat de fietser echter vijf keer zo hard gaat, is fietsen dus efficiënter dan lopen. Een ligfiets spant de kroon met 8 Wh per kilometer,
Er wordt wel gezegd dat de trein een erg efficiënt vervoermiddel is, omdat voor de trein uitsluitend windenergie wordt gebruikt. Wanneer je echter een eerlijke vergelijking maakt tussen de hoeveelheid energie die verschillende vervoersmogelijkheden nodig hebben, valt de trein wat minder gunstig uit.
Hierboven staat een infograph waarin de trein met een CO2-uitstoot van 14 g/km als zeer gunstig uit de bus komt. Wanneer je de windmolens uit de vergelijking haalt komt de CO2-uitstoot van een trein is ineens een stuk hoger uit. Namelijk 630 g CO2/Wh x 48 Wh/km = 30 g/km. Nog steeds niet slecht, maar niet zo gunstig als hierboven voorgespiegeld.
In deze vergelijking worden verschillende vervoersmogelijkheden naast elkaar gezet. Achter ieder vervoersmiddel staat het typisch aantal passagiers dat hier gebruik van maakt, en de hoeveelheid energie die het per passagier kost om één kilometer af te leggen.
Vervoermiddel | Aantal personen | Energieverbruik |
---|---|---|
Waterstof auto | 1 | 1.152 Wh/km |
Benzine auto | 1 | 600 Wh/km |
Elektrische auto | 1 | 170 Wh/km |
Vliegtuig | 500 | 300 Wh/km |
Trein Thalys | 377 | 151 Wh/km |
Wandelen | 1 | 85 Wh/km |
Trein dubbeldekker | 372 | 48 Wh/km |
Elektrische fiets | 1 | 22 Wh/km |
Fiets | 1 | 17 Wh/km |
Ligfiets | 1 | 8 Wh/km |
Bron: Een relativerend verhaal over energie
Noot 1: Ik ben hierbij uitgegaan van één passagier per auto. Stel dat je echter met z'n vieren met een benzineauto op vakantie gaat, dan wordt het verbruik ineens een stuk gunstiger: 150 Wh/km.
Noot 2: Het gebruik van de fiets en wandelen levert gelijk een stuk lichaamsbeweging op, wat goed is voor je conditie. Bovendien wordt de elektrische fiets steeds mer gebruikt als vervanging voor de auto, voor de korte afstanden.
Noot 3: Het vliegtuig wordt vaak aangewezen als de grote boosdoener wat vervoer betreft. Hierbij wordt vergeten dat voor een vliegtuig geen transportwegen gebouwd en onderhouden hoeven te worden. Alleen een tweetal luchthavens. Daarom valt het vliegen wel mee. Je moet alleen niet ieder jaar naar Australië op en neer gaan.
Dit is mijn persoonlijke website. Niet alle informatie op deze website is accuraat of compleet, waarvoor mijn excuses. Ik hoop mettertijd je zoveel mogelijk te kunnen voorzien van volledige informatie.
Als je een vraag, een opmerking of een nuttige aanvulling hebt over of voor deze website, dan kun je contact met mij opnemen. Stuur een e-mail naar (sorry, javascript staat uit)